Pijlers van genialiteit
In 2020 was er naar aanleiding van de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optie revolutie' in het MSK Gent veel te doen rond kunstschilder Jan Van Eyck (ca. 1390 - 1441), de maker van het Lam Gods. Van televisie, radio, kranten en stadswandelingen tot toeristenmenu's, je kon er nauwelijks aan ontsnappen. Maar hoe bijzonder was Van Eyck nu eigenlijk echt als kunstenaar, zowel in zijn eigen tijd als achteraf gezien voor de ontwikkeling van de schilderkunst? Kunstwetenschapper prof. Maximiliaan Martens neemt Van Eyck's bewaarde schilderijen nauwkeurig onder de loep en legt aan de hand van drie kenmerken - techniek, observatievermogen en kennis - uit waarom het belang van de 'vader van de Vlaamse Meesters' nauwelijks overschat kan worden.
Prof. Maximiliaan Martens is een vermaard kunstwetenschapper, gespecialiseerd in de kunst van de Lage Landen van de 15de en 16de eeuw. Hij staat aan het hoofd van het UGent onderzoek dat de restauratie van het Lam Gods begeleidt. Hij was co-curator van de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optie revolutie' in het MSK Gent. Deze tentoonstelling, de grootste ooit over Van Eyck, moest lopen tot 30 april 2020 maar werd vroegtijdig gesloten door de Coronacrisis. Toerisme Vlaanderen en het MSK maakten echter een virtuele tour die je toelaat om de originele tentoonstelling gratis en van bij je thuis te (her)bekijken! Voor wie er maar niet genoeg van krijgt, maakte Toerisme Vlaanderen ook nog een video tour, met deskundige uitleg door kunsthistoricus Dr. Till-Holger Borchert, directeur van Musea Brugge en ook co-curator van de tentoonstelling.
Het college met Maximiliaan Martens werd gemaakt door de Universiteit van Vlaanderen en online gepost op 6 augustus 2020.